سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستگاه ro

دستگاه ro

در این مطلب به بررسی و معرفی کامل دستگاه تصفیه آب مشهور به دستگاه ro می پردازیم. به تمامی جنبه های این دستگاه خواهیم پرداخت و همچنین مطالب مفیدی را در خصوص تجهیزات این دستگاه در اختیارتان قرار می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارشات خرید خود می توانید هم اکنون با مشاوران و کارشناسان ما در شرکت مهندسی و فنی آبکو تماس حاصل نمایید. تجهیزات گوناگونی در دستگاه ro مورد استفاده قرار میگیرد اما برخی از این تجهیزات بر اساس شرایط خاص از نظر تعداد و سایز می توانند با یکدیگر دارای تفاوت هایی باشند. به طور کلی می توان گفت برحسب شرایط آب ورودی به دستگاه و حجم مورد تصفیه از ممبران های مختلفی و گوناگونی استفاده می شود. در این بخش به معرفی یازده مورد از تجهیزات گوناگون به کار برده شده و مورد استفاده در دستگاه ro بر اساس میزان آب ورودی خواهیم پرداخت.

 

دستگاه RO عبارت REVERSE OSMOSIS به معنی اسمز معکوس گرفته شده است ، بنابراین به یاد داشته باشید که تصفیه آب RO و دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس یکی هستند و تفاوتی در آن وجود ندارد.اما فرآیند اسمز معکوس یک فرآیند کاملا فیزیکی است که بواسطه ی یک غشای فشرده ، بالغ بر 98.8 درصد از ناخالصی های آب گرفته می شود.قدرت و کیفیت تصفیه آب در دستگاه RO به قدری زیاد و با کیفیت است که تلاش ها برای تبدیل آب شور به آب شیرین بصورت زیاد در حجم های بالا ، با این نوع فیلتر هر روز بیشتر می شود.اساس کار دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به این صورت است که محلول که همان آب باشد ، در دو طرف یک غشای نیمه تراوا با غلظتی متفاوت قرار می گیرد بنابراین این موضوع باعث حرکت مقداری از حلال رقیق تر به سمت دیگر غشا می شود و این موضوع باعث می شود تا محلول غلیظ ، رقیق تر شود .معمولا غشای اسمز معکوس جنس های مختلفی دارد ولی عمدتا از نوع استات سلولوزی است.برای درک بهتر دستگاه RO به صورت ساده تر باید اینگونه گفت که اگر دو بطری را در نظر داشته باشید که در یکی از آنها آب با غلظت بالا یا همان آب آلوده قرار داشته باشد و در یکی دیگر آب شفاف و سالم قرار داشته باشد و در بین آنها یک غشای اسمز معکوس قرار داده شود ، به شکلی که با آب در تماس باشد و البته سطح آب یکی نباشد ، در این حالت ابتدا آب سالم وارد آب آلوده می شود و سپس به منظور تعادل ، سطح آب آلوده از آب تمیز بیشتر خواهد شد.

 

دستگاه RO عبارت REVERSE OSMOSIS به معنی اسمز معکوس گرفته شده است ، بنابراین به یاد داشته باشید که تصفیه آب RO و دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس یکی هستند و تفاوتی در آن وجود ندارد.اما فرآیند اسمز معکوس یک فرآیند کاملا فیزیکی است که بواسطه ی یک غشای فشرده ، بالغ بر 98.8 درصد از ناخالصی های آب گرفته می شود.قدرت و کیفیت تصفیه آب در دستگاه RO به قدری زیاد و با کیفیت است که تلاش ها برای تبدیل آب شور به آب شیرین بصورت زیاد در حجم های بالا ، با این نوع فیلتر هر روز بیشتر می شود.

 

دستگاه ro

ROبهره برداری سیستم تصفیه آب به روش دستگاه

 

سیستم یا دستگاهro یک روش تصفیه آب از طریق پدیده اسمز معکوس می باشد.در واقع اساس این روش عبور دادن مولکول غیر یونی آب از غشایی با روزنه بسیار ریز است.

سیستم تصفیه آب ro ،مولکول های خنثی را از خود عبور می دهد وآب عبوری که املاح زیادی دارد به آب خالص تبدیل می شود.

در سیستم تصفیه آب ro جریان آب در شرایط مختلف به صورت زیر نامگذاری می شود:

-جریان آب ورودی یا خوراک: feed

- جریان آب تصفیه شده: Permeate

 

-جریان پساب تغلیظ شده: Reject

 

 

در سیستم تصفیه آب دستگاه RO با توجه به اینکه عملکرد پیچیده ای ندارد اما نحوه راهبری ونگهداری از سیستم در راندمان کاری وطول عمر غشاء اسمز معکوس بسیار حائز اهمیت است.بنابراین اپراتورسیستم تصفیه آب باید موارد زیر را در نظر داشته باشد.

1- راه اندازی سیستم اسمز معکوس :

1-1-قبل از شروع تولید سیستم تصفیه آب ، بخش پیش تصفیه (فیلتر شنی –کربنی)آب کشی شوند.تا آلودگی ها وگل ولای موجود در آب خوراک از این طریق خارج و وارد ممبرین RO نشود.

1-2-از عملکرد صحیح شیر آلات روی سیستم تصفیه آب به خصوص شیر کنترل فشار که در ورودی سیستم دستگاه RO قراردارد همچنین شیر کنترل پساب اطمینان حاصل کند،در صورت بسته شدن کامل شیر پساب ممبرین تخریب می گردد.

1-3-می توان با استفاده از آب خوراک با جریان پایین وفشار در حدود psi60-30 در طی نیم ساعت هوای داخل ممبرین ها را خارج کرد.

1-4- کلید شیر آلات ولوله کشی های upvcوss سیستم تصفیه آب بررسی شود تا نشتی نداشته باشد.

 

2- شرکت طراح وسازنده سیستم تصفیه آب دستگاه RO :

بعد از نصب وراه اندازی سیستم برگه ای رابه عنوان چک لیست در اختیار کار فرما قرار می دهد که شامل اطلاعاتی از قبیل فشار قبل وبعد از میکروفیلترها،فشار قبل وبعد از ممبرین ها ،TDS آب ورودی وتولید ،فلومتر آب تولید وپساب می باشد. اپراتور باید اطلاعات فوق را به صورت روزانه ثبت ونگهداری کند تا نوع عملکرد سیستم تصفیه وعیب یابی سیستم امکانپذیر باشد. 3- کنترل مواد ضد عفونی کننده وضد رسوب :

در صورتیکه در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب مواد ضد عفونی کننده کلر وکلر زدا تزریق می شود باید کنترل شود تا محلول داخل مخزن تزریق خالی نشود ،همچنین دوزینگ پمپ ها نیز کنترل شود تا دهش ومکش پمپ تزریق به درستی انجام شود.در خصوص مواد ضد رسوب (آنتی اسکالانت)نیز نسبت رقیق کردن محلول آب وآنتی اسکالانت بسیار حائز اهمیت است کنترل شود تا طبق دستور سازنده نسبت آب تصفیه وآنتی اسکالانت ترکیب ومطابق میزان اعلام شده به سیستم تزریق شود.

 

4-کنترل ابزار دقیق:

وسایل اندازه گیری سیستم تصفیه آب شامل فشار سنج ها ،دما سنج ،فلومتر ، PH متر ،هدایت سنج ،باید به صورت هفتگی کنترل شود وحداقل هر 3ماه یکبار تمامی وسایل ابزار دقیق بر اساس توصیه سازندگان تنظیم شود.

 

5-کنترل زمان شستشوی فیلترهای پیش تصفیه سیستم تصفیه آب:

اختلاف فشارقبل وبعد از فیلتر شنی ، کربنی ،میکروفیلترها ، نوع عملکرد وزمان شستشو با تعویض آن ها را نشان می دهد.از طریق تکمیل روزانه چک لیست ها وکنترل فشار سنج ها می توان زمان شستشوی فیلتر های شنی ،کربنی را تشخیص وبه موقع عمل cip را انجام داد،در خصوص میکروفیلترها نیز براساس اختلاف فشار زمان تعویض یا شستشوی آن ها نیز قابل تشخیص است.

6- کنترل زمان شستشوی ممبرین ها :

با توجه به یادداشت وکنترل نحوه عملکرد سیستم تصفیه آب به صورت روزانه ، در صورتی که علائم زیر پدیدار گردد شستشوی ممبرین ها باید انجام شود:

 

کاهش میزان تولید سیستم تصفیه آب به میزان 10تا 15درصد

افزایش هدایت الکتریکی آب تصفیه شده

افزایش اختلاف فشار تا 15درصد نسبت به شرایط راه اندازی

لازم به ذکر است زمان شستشوها یادداشت وفاصله زمانی شستشو رعایت گردد.

7- کنترل مخازن آب ورودی وآب خام:

صحت عملکرد فلوتر داخل مخزن ذخیره آب خام وآب تصفیه شده سیستم تصفیه آب دستگاه ro ، کنترل شود.بهتر است از فلوتر برقی استفاده شود تا به محض پر یا خالی شدن مخزن ذخیره آب سیستم تصفیه آب به طور اتوماتیک خاموش شود. 8- خاموش کردن سیستم RO :

در صورت نیاز به خاموش کردن دستگاه ro طی مدت زمان کوتاه (یک تا دو هفته) ، سیستم تصفیه آب باید روزانه حداقل به مدت 15 دقیقه تا 30دقیقه بنا به ظرفیت دستگاه تصفیه روشن شده وتولید آب داشته باشد وممبرین ها نیز تحت cip قرارگیرند.در صورت خاموش ماندن طولانی مدت سیستم دستگاه RO (1ماه تا 3ماه)باید از مواد نگهدارنده ی ممبرین استفاده وممبرین را طبق دستورالعمل شرکت سازنده در آن غوطه ور سازندتا از تخریب ممبرین جلوگیری شود.

 

جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه ro , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

مراحل تصفیه آب در دستگاه ro

 پیش ‌تصفیه آب دستگاه ro :

به طور معمول در آب ها آلودگی و آلاینده های مختلف و متفاوتی وجود دارد. بدون تردید برخی از این آلودگی ها بهتر است قبل از ورود به سیستم عملکرد اسمز معکوس یا همان دستگاه ro حدف شوند تا علاوه بر اثر گذاری بر کیفیت نهایی آب، باعث افزایش طول و کیفیت عملکرد فیلترهای اسمز معکوس شوند.این آلودگی ها میتواند شامل ذرات جامد معلق، انواع گازها و فلزات سنگین باشد. این آلودگی ها در مرحله پیش تصفیه توسط فیلترهایی مانند فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر های رسوب گیر حذف شوند.

 

پمپ‌های فشار بالا بکار رفته در دستگاه ro:

 

در مرحله پیش تصفیه به کمک دستگاه ro ، املاح معلق توسط فیلتر شنی، و رنگ، بو، مزه و کلر آزاد موجود در آب توسط فیلتر کربنی حدف میشوند. اما این عملیات در مرحله پیش تصفیه یون ها و نمک های موجود در آب را حدف نمی کند. پس با روش اسمز معکوس باید برای حذف آنها اقدام کرد. در این مرحله باید فشاری بیشتر از فشار اسمزی ایجاد کرد. این فشار توسط پمپ های مخصوص (پمپ‌های طبقاتی و در برخی موارد پمپ‌های پیستونی) تامین می شوند.برای انتخاب پمپ مناسب باید پارامتر های مانند میزان آلودگی آب ورودی، کیفیت آب خروجی و دبی آب را در نظر گرفت. انتخاب پمپ های مناسب بر قیمت دستگاه های آب شیرین کن صنعتی تاثیر گذار خواهد بود. امروزه در بازار انواع پمپ های اروپایی، چینی و ایرانی در دستگاه های آب شیرین کن استفاده می شود. اما از نظر کیفیت جنس های ایرانی با سایر رقبا می توانند برابری نمایند دستگاه ro تولید شده توسط شرکت آبکو یکی از با کیفیت ترین دستگاه ها می باشد.

 

 

فیلترهای اسمز معکوس یا دستگاه ro :

 

تصفیه نهایی آب و حذف یون‌ها با روش اسمز معکوس انجام می شود. اساس روش اسمز معکوس به کمک دستگاه ro ایجاد فشار بالاتر از فشار اسمزی توسط پمپ ها و حرکت معکوس آب از درون فیلترهای نیمه‌تراوای اسمز معکوس از فشار اسمزی بالاتر به فشار اسمزی پایین‌تر می باشد. انتخاب فیلتر های با طراحی و چیدمان مناسب سبب افزایش بازدهی دستگاه آب اسمز معکوس صنعتی ، افزایش بازیابی آب، و کاهش پساب می شود.

 

4- گندزدایی آب خروجی از دستگاه ro :

 

علاوه بر حذف مواد معلق ، رنگ، بو، مزه، یون ها و نمک ها، منابع آب های مختلف میتوانند حاوی انواع ویروس ها و باکتری ها نیز باشد. حدف این ویروس ها و باکتری ها در سیستم های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن ها توسط روش گند زدایی مانند فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) انجام میشود. به این ترتیب عملکرد دستگاه ro بسیار بالا رفته و موجب جلب رضایت می شود.